Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

”Byt annonsbudget mot en digital mediakommunikatör”

8 år sedan

Ibland undrar jag över hur min trovärdighet ses såsom insatt i företagsmarknaden, när jag som privatanställd tjänsteman skriver om tips och rekommendationer för svenska företagare? Kan då vara bra att känna till att jag själv under en period var just småföretagare själv, samt att många i min vänkrets driver egna företag. Därmed sagt hoppas jag mina ord har en bäring och trovärdighet baserad på erfarenhet. Stöttat av mina nya ansvarsområden. Och att du som läser denna blogg får tips och inspiration om nya möjligheter. Därav dagens rubrik – med en röst från verkligheten.

Häromveckan var jag på ett frukostseminarium där jag mötte en f.d. kollega, som jag arbetade med i Schweiz i slutet av 90-talet, Magnus Tyrgrim. Magnus driver idag sedan länge eget, och seminariet vi möttes på handlade just om att ”Satsa digitalt”.

Med tanke på min roll som koncernansvarig för vårt arbete i och med sociala medier, kom vi kopplat digitalt in på det området, och Magnus berättade en del inspirerande egna erfarenheter. Och särskilt nedan som jag gärna vill dela med mig av.

Magnus Tyrgrim om att flytta annonspengar i ”gammelmedia” och istället anställa digital kompetens

”Efter att ha provat fysisk annonsering i fackpress och specialtidningar och utvärderat både kännedoms- och försäljningsaspekten, visade det sig att den typen av annonsering gav väldigt lite för vårt företag. Faktiskt nästan ingenting alls. Då satte jag mig personligen och ringde runt till alla våra största kunder och frågade ut dem om annonserna och det visade sig att de i de flesta fall inte ens sett dem. Då räknade jag lite överslagsmässigt på det, och kom fram till att om varje tryckfärdigt original kostar, lågt räknat, tjugotusen och varje placering runt tjogutusen, så kostar tio annonser om året ungefär fyrahundratusen kronor. För de pengarna kan vi ha en anställd som arbetar med all vår kommunikation istället – och det blev @avisuri, som vi dessutom fann via Youtube. Vi växlade in hela budgeten till en anställd digital mediakommunikatör, events och frukostmöten, smartphones och en planering produkt för produkt – och i vilket digitalt media just den hör hemma. Så har vi arbetat under drygt ett år nu. Det har skapat ett läge där de befintliga kunderna är mycket mer involverade i vår verksamhet, nya kunder kommer till oss för att de är nyfikna och faktiskt vet en hel del om oss från sociala medier samt, kanske viktigast, alla inom vår organisation följer och deltar i vår egen marknadskommunikation.”

Jag tycker Magnus berättelse ger dels en utmärkt benchmark av möjligheter, dels visar på hur världen nu förändras med ett ”nytt” digitalt landskap att förhålla sig till – och helst också, behärska. Vidare, en anställning har dessutom möjliggjorts.

Redan i mars 2010 skrev jag om att några småföretagare jag träffat, pekade på att det inte var brist på intresse som gjorde att sociala medier inte stod överst på agendan, utan snarare tid – och kunskap! Kanske kan den lösning som Magnus och hans företag valt vara ett alternativ för flera, som vill växa men som inte ser en optimal utväxling på deras annonsinvesteringar – enligt gammal beprövad modell?

Vad tror du?

Må gott,

LG

12 Kommentarer

  1. Doktor Spinn 8 år sedan

    Delar Tyrgrims uppfattning; Jag har vid det här laget följt flera företags resa med att anställa digital kompetens och det har ofta resulterat i att en anställning har blivit två, tre, fyra. Visst, det är svårt att rekrytera rätt kompetens eftersom det kan vara svårt att skriva rollbeskrivningen och sedan ännu svårare att sätta upp rätt mål. Fortfarande handlar mycket om att den digitalkunnige behöver ha ett enormt eget driv och pedagogisk förmåga för att orka driva igenom förändring, ofta ensam i en stor organisation.

    Men poängen kvarstår ju; om företaget redan gör stora investeringar i aktiviteter som ständigt förlorar i effekt, så är ju det ett argument i sig för att prova nytt.

    Trenden i USA, Australien och UK med ”Community Managers” verkar tydligt vara här för att stanna och flera startups vet jag väljer att anställa en digital kommunikatör innan de rekryterar en klassisk marknads- eller PR-person.

    När jag jobbade med traditionell PR på byråsidan så var dynamiken sådan att ju lägre PR-kunskap en klient hade, desto mer pengar kunde jag tjäna som konsult. Men i digitalt upplever jag att det är tvärtom; om kunden ligger hopplöst efter så är det svårare att skapa mätbara värden. Om det finns en organisation på insidan som förstår och värdesätter vården av det egna communityt så blir det också enklare att skapa resultat också från byråsidan.

    Däremot tror jag att Community Managers behöver bredda sig och jag vet att Hyper Island kommer att satsa på en utbildning där de digitala kommunikatörerna lär sig att dra hantera och dra slutsatser från stora datamängder vilket jag tror kan vara en nyckel till att motivera framtidens investeringar i digitalt.

    1. LG Wallmark 8 år sedan

      Hej Jerry, tack för dina insiktfulla ord (som vanligt) 🙂
      Bra även att du adderar mervärde med relevanta reflektioner.
      Även om en Community Manager kanske är lite av överkurs i nuläget för SMEs så är jag också övertygad om att digital kunskap i många fall kommer att bli något av make or break i framtiden.
      Må gott,
      LG

  2. Grand Prix Per 8 år sedan

    Kloge ord LG!

    1. LG Wallmark 8 år sedan

      Tack Per, roligt att du instämmer. Jag tycker själv att det finns mycket bäring och att reflektera över i detta. Hoppas det kan inspirera fler att hitta även ”digitala” lösningar för framtiden.
      Må gott,
      LG

  3. lotta törnlund 8 år sedan

    Själv skapade jag en grupp på Facebook, Hjälp nn hitta jobb som … efter 1,5 år fanns jag fortfarande kvar på Google nästan överst vid googlande hittade min nya arbetsgivare mig! Genom Arbetsförmedlingen har jag blivit anvisad 70-80 arbeten och ännu fler ansökningar genom bemanning och rekryteringsföretag.
    Det är sociala medier som ger jobb och din beräkning borde många fler följa!!! Lägg ner AF och satsa skattemedel att hjälpa småföretagare att få tid att utveckla sina företag.
    Trots att jag själv såg till att hitta mitt nya arbete så tar arbetsförmedlingen åt sig äran och att jag är en av dem som dem såg till att få ut i arbete. Fram för fler arbetsgivare/företagare som dig som är öppen för det samhälle vi lever i idag. Kan även tala om att jag är en 40+-are dvs inte så väldigt attraktiv i. 
    Skrota Arbetsförmedlingen, bemanning/rekryterings företagen och låt pengarna gå till småföretagare att utveckla sin verksamhet!

    1. LG Wallmark 8 år sedan

      Hej Lotta,

      Tack för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter. Jag är glad att se att mina tankar i just denna blog post rönt en del uppmärksamhet, och att det är fler som ser en bäring i tankarna.

      Må gott,

      LG

  4. Relationsfabriken 8 år sedan

    På sikt kommer den klassiska marknadsorganisationen att ändras till olika typer av digitala experter. För att inte tala om byråerna.

    1. LG Wallmark 8 år sedan

      Kul att du delar med dig. Lite nyfiken på vilka roller du kan se? Håller själv på att titta på detta just nu..

      Må gott,

      LG

      1. Relationsfabriken 8 år sedan

        Hej LG,

        ledsen för sent svar på din fråga men jag tror att copywriting kommer att bli ännu viktigare eftersom den som har bäst content på sin sajt vinner mycket. Sedan så måste marknadsorganisationerna fånga in dem som kommer till sajten och bearbeta dem efter besökarens beteende (marketing automation). Till det krävs duktiga beteendevetare, tekniker, ad, copy och en digital projektis. Gäller både företag och byrå.

        1. LG Wallmark 8 år sedan

          Tack för att du målar en ”spännande” framtid där t.ex. beteendevetare blir en viktig roll/kunskap inom områden som kanske idag är ”stängda” för dessa.

  5. Jan Ringso 8 år sedan

    Hej!
    Jag tycker ditt påstående är gammalmodigt. Dagens marknadsförare väljer inte att arbeta med 1 mediekanal. Om man skall jobba digitalt, analogt eller personligt är ju inte det intressanta. Det inressant och viktiga är att man arbetar med den kanal eller kombination av kanalr som fuungerar bäste rent resultatmässigt. Utöver detta så kan man idag inte bara skylla på medievalet eller kanalvalet om man inte får önskvärd resultat. Om man inte gör alla rätt i de olika kanaler eller medieval så hjälper det inte ändå.

    Jobba med bredd och olika kanaler och medieval, det kommer ALLTID att ge bäst effekt i slutändan.

    Har man begränsad budget och måste välja: VÄLJ det mediet som ger bäst resultat. MEN glöm inte att du måste göra rätt i den kanalen du väljer.

    1. LG Wallmark 8 år sedan

      Hej Jan Ringsö,

      Tack för dina kommentarer, även om jag kanske inte ser detta inlägg som direkt gammalmodigt, snarare tvärtom för gemene man.

      Däremot håller jag med dig vad gäller att välja rätt kanalval beroende på var målgrupp finns, vad som passar dem etc. Det är som bekant basen i marknadsföring om inte annat.

      Samtidigt läste jag förra veckan en rapport som förutspådde att t.ex DM skulle var helt borta till 2050. Därmed sagt, min bloggpost vill trycka på vikten av att öka kunskap inom digitala kanaler. Jag har träffat många primärt småföretagare för vilka detta fortfarande är nytt, obekant och lite ”skrämmande”.

      Må gott,

      LG