Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Idag lanserar vi en ny mobil betalningstjänst – den mobila plånboken

8 år sedan

Idag har vi lanserat en ny tjänst. Igen. Detta då vi idag lanserar, först i Sverige, en ny tjänst som innebär att du som kund kan betala via din mobiltelefon. Vi kallar tjänsten Telia Mobil plånbok. Med den här tjänsten får du som kund din egen elektroniska plånbok för att på ett enkelt och säkert sätt hantera inköp med mobilen av tjänster och varor som till exempel bussbiljetter, låtar, ringsignaler, spel, godis eller läsk från automater.

Telia Mobil plånbok erbjuder vi som en kostnadsfri tilläggstjänst för samtliga kunder dvs både privat och företagskunder. Fördelen för dig som har en företagsmobil så blir det nu mycket enklare att köpa tex en bussbiljett för resor i tjänsten då man enklare och snabbare kan ta ut ett kvitto för att för att få sina utlägg betalda av företaget.

Hur kommer du igång?
För att kunna använda Telia Mobil Plånbok behöver du som kund att aktivera ett eget plånbokskonto. Det gör du genom att registrera namn, personnummer, mobilnummer samt e-postadress (vilket följer den nya betaltjänstlagen). Dessutom måste du välja ett säkert lösenord. Tjänsten finns även tillgänglig som app och kan bland annat laddas ner kostnadsfritt från Android Market samt iTunes Appstore.

Då du aktiverat tjänsten så kan du logga in på ditt plånbokskonto och fylla på med pengar från ett eget bankkonto eller kort enligt de rutiner som gäller för respektive bank eller kortföretag. Mobilen kan sedan användas på samma sätt som tidigare för inköp av varor och tjänster med skillnaden att betalningen nu sker via Telia Mobil plånbok.

Mer information om tjänsten hittar du här.

Vi hörs snart igen,
Jessica

8 Kommentarer

  1. Evalghjertqvist 8 år sedan

    Telia säger att man vill vara nummer ett eller nummer två på varje marknad där man har verksamhet! Men det måste vara hål i någons huvud, vems det nu är? Men han Nyberg är väl högsta ansvarig för att man nu ska stänga butiken i Hässleholm! Har haft mobil hos Telia sedan -94 men hur gör man nu? Är inte pigg på att söka upp någon annan Telia-butik! Och vi som valt bredbandstelefoni, bredband och TV genom Telia får se om vi hittar något annat! Något tips?
    Hälsn / LG

    1. Jessica Levin 8 år sedan

      Hej LG,
      Det stämmer att vi fattat beslut om att stänga butiken i Hässleholm (dock har inte Lars Nyberg varit inne i beslutet) men det betyder ju inte att du som kund inte kan få service och hjälp hos Telia. Antingen via annan butik (tex i Kristianstad) eller vi återförsäljare eller via vår kundtjänst eller telia.se.

      Jag hoppas självklart att du skall känna dig lugn och trygg med att vi kan fortsätta ge dig den service som du förväntar dig via andra kanaler.

      Mvh
      //Jessica

  2. Evalghjertqvist 8 år sedan

    Telia säger att man vill vara nummer ett eller nummer två på varje marknad där man har verksamhet! Men det måste vara hål i någons huvud, vems det nu är? Men han Nyberg är väl högsta ansvarig för att man nu ska stänga butiken i Hässleholm! Har haft mobil hos Telia sedan -94 men hur gör man nu? Är inte pigg på att söka upp någon annan Telia-butik! Och vi som valt bredbandstelefoni, bredband och TV genom Telia får se om vi hittar något annat! Något tips?
    Hälsn / LG

    1. Jessica Levin 8 år sedan

      Hej LG,
      Det stämmer att vi fattat beslut om att stänga butiken i Hässleholm (dock har inte Lars Nyberg varit inne i beslutet) men det betyder ju inte att du som kund inte kan få service och hjälp hos Telia. Antingen via annan butik (tex i Kristianstad) eller vi återförsäljare eller via vår kundtjänst eller telia.se.

      Jag hoppas självklart att du skall känna dig lugn och trygg med att vi kan fortsätta ge dig den service som du förväntar dig via andra kanaler.

      Mvh
      //Jessica

  3. Telia lanserar mobil plånbok #jjk | jardenberg unedited 8 år sedan

    […] har precis installerat och ställt in min mobila plånbok från Telia. Kudos för setupen som gick smidigt, men i övrigt måste jag be att få återkomma. Det är […]

  4. Intresset för smarta mobila betalningslösningar ökar! | Bättre Affärer 7 år sedan

    […] som heter Telia Mobil Plånbok (det har jag tagit upp här på bloggen tidigare – läs mer här). Telia Mobil Plånbok möjliggör betalning via mobiltelefonens SMS från ett konto istället för […]

  5. Marcus 7 år sedan

    Hej Jessica,
    Telia mobil plånbok kommer att bli ett problem för många personer och företag som jobbar med dessa lösning/tjänster som SMS betalning. 

    Jag kan bara gå till mig själv, när jag sitter vid TV och skall hyra en film på Headweb och då brukar jag SMSa, för att det är enkelt och snabbt och då dras det på mobilräkningen. Lika så de två-tre gångerna jag åker buss/tåg/spårvagn per år är det oerhört smidigt att bara SMS till ett nr och sedan är det klart. 
    Nu måste jag först ha tankat på mitt saldo från exv. mitt Visakort för att sedan ha koll på att det alltid finns pengar där. Om det inte finns så måste jag ju tanka på med mitt Visakort. Men det är ju ett steg förmycket, då kan jag ju lika gärna ta och betala direkt med mitt Visakort. 

    SMS betalningar skall ju vara enkelt, det var väll därför som detta gjordes?!

    Som företagare så ser jag att detta kommer att påverka inkomsten drastiskt hos flera (då ni är så stora på marknaden), inte minst vårt. Om en konsument får för sig att SMSa och det inte finns pengar på kontot så kommer den konsumenten till 80% (enligt marknadsundersökningar) att inte följa upp detta, alltså konsumenten kommer inte att tanka på saldot för att sedan göra köpet igen. Och då syftar jag främst till de SMS köpen som har med exv. Idol, TV-galor etc.

    Att tvinga in era kunder i detta är ett mycket underligt sätt tycker jag. Era branschkollegier gör inte detta, de kommer väll ha ett aktivt val för sina kunder om jag inte missuppfattat detta?!

    //Marcus

    1. Jessica Levin 7 år sedan

      Hej Marcus,
      Tack för dina synpunkter och tankar. Det fick mig att tänka efter och ha en dialog internt. Här kommer mina svar och funderingar tillbaka.

      Saldokontroll
      Kunden  kan välja att spara sina kortuppgifter och därigenom fylls  kontot automatiskt på när saldot är för lågt för att genomföra köpet, det minsta beloppet som kan fyllas på är 50 kr. Denna funktion kan liknas vid hur iTunes fungerar och innebär att man bara behöver registrera sitt kort vid ett tillfälle och inte vid varje enskilt köp.
       
      Enkelhet
      När registreringen väl är genomförd sker allt som tidigare, men vi ger mycket större möjligheter till alla typer av köp inte enbart mikrobetalningar som vår nuvarande lösning medger.
       
      Företagare i Mobila betalbranschen
      Vi tror att Plånboken långsiktigt ger så mycket större möjligheter för de aktörer som är inblandade i dagens mobila betalaffär att de överväger det kortsiktiga ”besväret” kring registreringen. Vi uppmanar alla i branschen att ta tillfället att identifiera nya affärsmöjligheter och bearbeta handlare som vi tidigare inte kunnat adressera pga. våra tidigare beloppsbegränsningar och affärsvillkor.
       
      Operatörerna har valt olika sätt att implementera lagstiftningen i dess operativa verksamhet.
      Telia har valt att implementera den Mobila plånboken som ett led i att både anpassa sig till den nya lagstiftningen men även långsiktigt bredda våra kunders möjlighet att använda mobilen som betalmedel. Vårt syfte med plånboken att är att ge våra kunder ökad kontroll och säkerhet men även på sikt möjlighet att köpa mycket mer tjänster/produkter via sin mobil.
       
      Telia har även valt att hantera samtliga mobila betaltjänster på ett enhetligt sätt för att göra det enkelt och tydligt för våra kunder. Detta innebär att att alla typer av tjänster: SMS röstning, SMS till nummerupplysning, SMS biljetter för kollektivtrafiken,SMS köp av ringsignaler etc kommer  gå via den Mobila plånboken. På så sätt kommer kunden få en samlad bild och kontroll över sina mobila betalningar.
       
      Vi kommer dessutom genom vårt nya gemensamma bolag med de övriga operatörerna adressera marknaden med en mer homogen mobil betaltjänst  under året.

      Så sammantaget mycket spännande utveckling och jag tror att det kommer att hända mycket under året kring mobila betalningstjänster och lösningar.

      Mvh
      //Jessica