Sissela Kyle hann före

Något håller på att ske med internet, det internet vi känner till idag börjar tappa mark. Förändringen behöver inte vara negativ, borde snarare vara tvärtom eftersom den drivs av oss användare. Internets omvandlingen handlar om appar och sociala nätverk och Sissela Kyle i programmet Spanarna har redan upptäckt det.

Jag satt i bilen till ett möte i stan och skulle strax skriva ett blogginlägg om en spaning jag gjorde i USA när programmet Spanarna kom på från SR där Sissela Kyle just tog upp min spaning. Så går det när man inte är tillräckligt snabbt. Det hela handlar i alla fall om ”facebook.com/dittföretag”

Gäller The Long Tail fortfarande?

Den 17:e augusti i år proklamerade Chris Anderson och Michael Wolff från magasinet Wired att ”The Web is Dead, Long Live the Internet” där de visar på hur internet har gått från att vara Web, dvs. det som du ser i webbläsaren när du använder dina bokmärken, skriver in www adresser i fältet eller zappar mellan sidor som Google föreslår, till att handla om så mycket mer. Istället använder man applikationer för att komma åt tjänsterna direkt utan webbläsare.

Om du nu ändå använder en webbläsare så är det troligt att du kanske bara använder ett dussintal olika siter. Enligt företaget Compete stod USAs 10 populäraste webbsidor 2001 för 31% av alla besök, 2010 är siffran uppe i 75%. Trots att Internet aldrig varit så stort med så många ställen att besöka verkar vi snarare besöka färre och större webbsidor snarare än många och få.

Det tydligaste exemplet på är Facebook. Enligt siffror från företaget Hitwise så står Facebook för nästan 1/4 av alla webbsite besök, 3% mer än Google, och nästan fem gånger så många individuella sidbesök. Vad som är än mer intressant är att internet allt mer går in i Facebook snarare än tvärtom. Mitt senaste besök i USA blev detta tydligt. Alla tv-reklamer från välkända varumärken hänvisade inte längre till sin hemsida, exempelvis ”nike.com”, utan istället till ”facebook.com/nike”. Det är inte bara i USA detta händer, Sissela Kyle hade spanat in ”facebook.com/forsvarsmakten” och de är inte de enda som använder det i Sverige.

Det kanske inte känns världsomvälvande idag men implikationerna av att ett begränsat antal webbsidor under ett fåtal företags kontroll kan bli omfattande. Håller samma sak som har hänt retail med småbutikers försvinnande till fördel för stora gallerior redan på att hända på Internet?

Är det bra eller dåligt? Jag vet inte, det enda jag tror är att detta kommer ha stor betydelse för framtiden.

/D

Hittills ingen kommentar

Bli första att svara på inlägget!

Kommentera inlägget