Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Telia bäst i Sverige att använda sociala medier för kundmötet på webb

9 år sedan

Happy days! 🙂

I fredags presenterade SvD en artikel med resultat av en undersökning kopplat 40 (stor)företags hemsidor och deras användade av sociala medier i kundmötet.

Telia scorade 9 av 13 poäng, vilket ger oss plats nummer 1 inom Telekom-sektorn. Man tackar.

Jag läser ibland min bloggkollega Catherines glada och stolta inlägg över Telias och koncernens miljö- och hållbarhetsarbete. Och denna gång måste jag själv ta några sekunder och slå på trumman för allt arbete som ligger bakom Telias resultat i sociala medier.

För det är ett målmedvetet arbete – med att säkra t.ex. riktlinjer, kunskap, förståelse, engagemang, personal, utbildning, mätning m.m. som ligger bakom. Och belöningen kommer ibland i form av undersökningar som den ovan där vi får ”erkänsla” för vårt hårda arbete. Det viktigaste är dock den inställning och intryck som våra kunder har av och till oss. Som bekant, det går aldrig att lägga sig ned och vila. Inte alla samtidigt i alla fall.

De frågor som ställdes i undersökningen, och som du bör ställa dig själv avseende din webbplats, var:

1. Finns blogg?
2. Finns forum/community?
3. Finns ”Följ oss på twitter”?
4. Finns ”Detta sägs om oss på twitter”?
5. Finns ”Följ oss på Facebook”?
6. Finns ”Detta sägs om oss på Facebook”?
7. Kan man dela innehåll via flera kanaler?
8. Kan man betygsätta innehåll?
9. Kan man ange favorit (gilla)?
10. Finns film/webb-tv?
11. Finns chat/automatiserad chat/webbrobot?
12. Kan man maila via mailformulär alternativt mailadress/er?
13. Finns telefonnummer?

Hoppas din webbplats gör det möjligt för dig att ticka av många av dessa frågor. Om inte, hoppas jag att arbete med dessa, i kombination med stöd från mina inlägg om sociala medier, kan bidra till en positiv upplevelse för dina kunder. Vi kommer nu att ställa oss dessa frågor och se vad vi kan göra ännu bättre, för att du som kund kan få den kontakt med, och information om oss som du önskar.

Detta resultat stärker det vi redan vet, nämligen att vårt arbete i sociala medier lönar sig, vilket du kan läsa mer om här.

Idag kommer mer nyheter från TeliaSonera; om några timmar släpper vi rapporten för tredje kvartalet. Som bekant, vi har bl.a. drygt 600 000 ägare som borde finna hur det går för oss av intresse. Jag återkommer på detta ämne längre fram.

Önskar en skön vecka – med eller utan snö.

All for now. Må gott

LG