Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Telia mäter och ser effekt av sociala medier

9 år sedan

Lönar det sig att ”hålla på” med sociala medier? Show me the money (som Tom Cruise skrek i Jerry Maguire)!

Jag har tidigare talat om arbetet med sociala medier utifrån dessa tre parametrar:

  1. Plattformar
  2. Tonalitet i interaktion
  3. Mätning

I min roll som koncernansvarig för arbetet med sociala medier, åligger även att mäta resultat, och jag får ofta frågor runt vårt arbete med det. Nyfiken? Vill du veta hur det gått?

Sociala medier har fortfarande en del av outforskad mark över sig, och just detta med mätning för att se om/hur mycket allt vårt arbete lönar sig, har länge stått högt på agendan. När man googlar på ”mäta sociala medier” får man 47 100 träffar, och det har i olika forum, nätverk och utbildningar talats länge om parametrar som t.ex. kommenterade bloggposter, antal ”likes” på Facebook, ReTweets (RT) på Twitter, antal (in)länkar m.m.m.m. Alla mycket intressanta och säkert värdefulla.

Jag har dock för oss initialt valt att inte introducera några nya mätfaktorer, då jag ser att detta arbete än så länge är mycket i sin linda, utan istället koppla sociala medier-effekt till våra redan befintliga mätningar, och då våra varumärkesmätningar.

Detta mätarbete har nu pågått ett tag, och jag fick för en tid sedan de första resultaten för Telia i Sverige.

Kort kärnfull sammanfattning: det lönar sig att arbeta med sociala medier!

Jag slits dock just nu mellan att vilja släppa siffror till dig kära läsare, kontra att detta är godis för våra konkurrenter, så i det initiala läge vi befinner oss i just nu vill jag be om ursäkt för att jag denna första gång ger mer svepande indikationer än Infographics.

Några resultat kopplat vårt arbete i sociala medier:

  • Telias arbete uppmärksammas positivt hos svensken i gemen – åtminstone de uppkopplade (ergo, våra omdisponerade resurser på kundservice motiverar sin ”nya” existens)
  • Telias arbete ger en positiv genklang på vårt varumärke (lojaliserar samt attraherar)
  • Yngre uppskattar vår närvaro mycket

Jag har nu säkrat att vår organisation har kunskap om t.ex. vilka plattformar som ger bäst utfall, hur lojaliteten påverkas samt var vi har utvecklingsmöjligheter. Kort och gott en bra början, and I am happy.

Är du – med effekten av era sociala insatser? Eller har ni inte kommit igång ännu? Läs gärna detta inlägg för inspiration i så fall.

All for now. Må gott

LG

13 Kommentarer

  1. Tweets that mention Telia mäter och ser effekt av sociala medier | Telia - Bättre Affärer -- Topsy.com 9 år sedan

    […] This post was mentioned on Twitter by Øyvind Solstad ☀ and Ignacio, Infopaq. Infopaq said: Telia mäter och ser effekt av sociala medier http://ow.ly/2RuoP […]

  2. Gro Elin Hansen 9 år sedan

    Hei!

    Takk for at du deler dine erfaringer. Du skriver at dere har ”istället koppla sociala medier-effekt till våra redan befintliga mätningar, och då våra varumärkesmätningar”. Hvordan klarer du da å vite effekten av aktivitetene i sosiale medier?

    Jeg vet det er vanskelig i måle effekten isolert sett – på samme måte som det er vanskelig å måle den rene PR-effekten fra ubetalt versus betalt markedskommunikasjon – men dere har vel noen kavntitative og kvalitative mål på hva dere ønsker å få ut av aktivitetene i sosiale medier?

    Hilsen Gro Elin Hansen
    Informasjonssjef, Storebrand (Norge)
    http://www.storebrand.no

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Gro Elin,

      Vad trevligt att du hittat till vår blogg, varmt välkommen 🙂

      Du ställer relevanta spörsmål. Som sagt, jag har valt att koppla mätningar av sociala medier till våra vanliga mätningar av svenskarnas inställning till varumärket. Det som gör att vi specifikt kan se att det handlar om vårt arbete med sociala medier, beror självklart på att vi har lagt till ett antal mycket specifika frågor/spörsmål som kopplar just detta.

      Jag har lyssnat runt mycket inför detta arbete, och något som framkommer mycket tydligt är att, som jag skriver, detta i mångt och mycket är ”obruten mark”, och det finns inga vedertagna värden för just detta område. Därav att jag ser de första resultaten som en ”noll mätning” och att vi nu får se hur det utvecklas, och vad som över tid är rimliga mål. Oavsett, allt vi gör ska stötta att våra kunders uppfattning om oss och våra tjänster blir positiv, och därmed de positiva effekter det för med sig.

      Tillsammans med våra leverantörer för jag nu diskussioner om relevans och nästa steg.

      Som jag skriver, de svar vi nu fått visar att vi är på rätt väg och att våra kunder uppmärksammat och gillar vårt arbete, vilket givit dem en positiv upplevelse av varumärket.

      Jag har nu valt att inte publicera några siffror men dessa är mycket tydliga om den positiva effekten, samt hur vi kan bli ännu bättre. Det ska bli mycket intressant att om ett år kunna se tillbaka med konkreta utfall på utvecklingen.

      Jag hoppas att du som bor i Norge haft chans att följa det arbete som våra varumärken inom TeliaSonera; NetCom, NextGenTel och Chess där gör inom sociala medier. NetCom, med över 28 000 anhängare på Facebook, tycker jag gör ett mycket bra och gediget arbete i sociala medier för att möta sina kunder, och erbjuda en bra dialog.

      Tack för besöket – och välkommen igen! 🙂

      LG Wallmark

  3. Gro Elin Hansen 9 år sedan

    Hei!

    Takk for at du deler dine erfaringer. Du skriver at dere har ”istället koppla sociala medier-effekt till våra redan befintliga mätningar, och då våra varumärkesmätningar”. Hvordan klarer du da å vite effekten av aktivitetene i sosiale medier?

    Jeg vet det er vanskelig i måle effekten isolert sett – på samme måte som det er vanskelig å måle den rene PR-effekten fra ubetalt versus betalt markedskommunikasjon – men dere har vel noen kavntitative og kvalitative mål på hva dere ønsker å få ut av aktivitetene i sosiale medier?

    Hilsen Gro Elin Hansen
    Informasjonssjef, Storebrand (Norge)
    http://www.storebrand.no

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Gro Elin,

      Vad trevligt att du hittat till vår blogg, varmt välkommen 🙂

      Du ställer relevanta spörsmål. Som sagt, jag har valt att koppla mätningar av sociala medier till våra vanliga mätningar av svenskarnas inställning till varumärket. Det som gör att vi specifikt kan se att det handlar om vårt arbete med sociala medier, beror självklart på att vi har lagt till ett antal mycket specifika frågor/spörsmål som kopplar just detta.

      Jag har lyssnat runt mycket inför detta arbete, och något som framkommer mycket tydligt är att, som jag skriver, detta i mångt och mycket är ”obruten mark”, och det finns inga vedertagna värden för just detta område. Därav att jag ser de första resultaten som en ”noll mätning” och att vi nu får se hur det utvecklas, och vad som över tid är rimliga mål. Oavsett, allt vi gör ska stötta att våra kunders uppfattning om oss och våra tjänster blir positiv, och därmed de positiva effekter det för med sig.

      Tillsammans med våra leverantörer för jag nu diskussioner om relevans och nästa steg.

      Som jag skriver, de svar vi nu fått visar att vi är på rätt väg och att våra kunder uppmärksammat och gillar vårt arbete, vilket givit dem en positiv upplevelse av varumärket.

      Jag har nu valt att inte publicera några siffror men dessa är mycket tydliga om den positiva effekten, samt hur vi kan bli ännu bättre. Det ska bli mycket intressant att om ett år kunna se tillbaka med konkreta utfall på utvecklingen.

      Jag hoppas att du som bor i Norge haft chans att följa det arbete som våra varumärken inom TeliaSonera; NetCom, NextGenTel och Chess där gör inom sociala medier. NetCom, med över 28 000 anhängare på Facebook, tycker jag gör ett mycket bra och gediget arbete i sociala medier för att möta sina kunder, och erbjuda en bra dialog.

      Tack för besöket – och välkommen igen! 🙂

      LG Wallmark

  4. Länktips – Telia mäter och ser effekt av sociala medier « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation 9 år sedan

    […] Inlägget hittar ni här. 13 oktober, 2010 av David Stark Publicerat i kategorin Sociala medier med taggarna effekt, mätbarhet, Telia Dela med andra […]

  5. Spinns Smurftips — Doktor Spinn 9 år sedan

    […] Telia mäter och ser effekt av sociala medierFantastiskt när företagen börjar redovisa sitt arbete! Det ger mer kött och blod till diskussionerna. Personligt och bra även – fler postningar med den här typen innehåll, personlig touch, deskriptiva rubriker och en och annan punklista här och där och kommentarsvolymerna och retweetsen kommer att öka stadigt till företagsbloggen. […]

  6. Goda nyheter – fredagslänkarna är tillbaka och får egen kategori « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation 9 år sedan

    […] Telia mäter och ser effekt av sociala medier. Vi ser fram emot siffrorna. […]

  7. Alex&Fred » Show me the money! 9 år sedan

    […] på Telia kommenterade vår Microsoft-postning med en länk till deras egen blogg – Bättre affärer – där de bekräftar att arbete med sociala medier lönar sig. Det håller vi givetvis med […]

  8. Årets länkar – med lite perspektiv « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation 9 år sedan

    […] Mätning har varit ett ledord när det kommer till den sociala webben. Telia mätte och såg resultat. […]

  9. Sociala verktyg ökar produktiviteten: Gör du? | Bättre Affärer 8 år sedan

    […] av vare sig marknadsbudget, eller säkrar i sig de stora intäkterna. Men som jag skrivit tidigare här, de mätningar Telia gör visar bl.a. att Kundnöjdhet och Lojalitet påverkas märkbart positivt […]

  10. Almedalen, social konsumtion och pratiga svenskar | Bättre Affärer 7 år sedan

    […] eget agerande i sociala medier påverkar försäljningen”. Precis som jag skrev om här vad gäller våra egna mätningar. Så, är du och ditt företag/organisation ännu inte med på […]

  11. Världsklass: Telia ger svar i sociala medier | Bättre Affärer 7 år sedan

    […] om hur jag arbetar med koncernens mätning av vår närvaro i sociala medier. (Redan 2011 skrev jag detta inlägg om mätning.) Och eftersom Socialbakers är en av våra leverantörer knyter jag nu an till det. Och […]