Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Inga sociala medier = Inkompetent företagsledning?

8 år sedan

Underlaget till dagens kanske provocerande rubrikfråga fick jag då jag nyligen läste resultaten av en undersökning från Hammer & Hanborg, Kommunikatören 2010, där de frågat om användning av sociala medier.

Visste du att bland svenska företag så ser användandet i privat sektor, enligt denna undersökning, ut som följer:

  • 48% Facebook
  • 34% Twitter
  • 31% YouTube
  • 28% Företagets blogg
  • 23% LinkedIn
  • 9% MSN Messenger
  • 4% Google Wave (salig i åminnelse)
  • 10% Annat
  • 31% Mitt företag använder inte sociala medier i kommunikationsarbetet idag (38% i offentlig sektor)

Som en del av förklaringen till de 31% som inte använder sociala medier i sin kommunikation sägs: ”…Flera svar andas frustration över inkompetenta företagsledningar som på grund av okunskap inte ser vilka möjligheter som finns. På en del företag är det helt enkelt en policy att det inte är tillåtet att använda sociala medier. På andra företag (exempelvis i bankbranschen) är det regler och lagar som sätter käppar i hjulet. Det vanligaste svaret är dock att det saknas tid, personal eller till och med både och.”

På frågan om man ser några risker med att använda sociala medier anges kontroll, kompetens och inaktivitet.

På Telia använder vi som bekant de flesta av kanalerna ovan, samt vi har inte förbjudit någon användning av sociala medier – särskilt inte om användandet är kopplat till arbetet. (Denna fråga kan jag ibland se som lite absurd; det är självklart upp till företaget och ledaren att klargöra vad som gäller; inom Telia har varje direkt ledare ansvar att säkra att medarbetarna förstår användningens ramar. Vi talar vuxna människor.)

Jag tackar min lyckliga stjärna för min kompetenta företagsledning. Vad gör du?

All for now. Må gott

LG

6 Kommentarer

  1. Spinns Smurftips — Doktor Spinn 8 år sedan

    […] Inga sociala medier = Inkompetent företagsledning?Intressanta siffror och rubriken ställer en rak fråga. Jag som är diplomatiskt lagd kan tycka att det visst kan finnas fall där företag kan lysa (rätt ordval, tror jag) med sin frånvaro i sociala medier. Så länge beslutet är strategiskt riktigt. (Och för att förekomma frågan om jag kan ge exempel på ett sådant företag, så kan jag inte det. Men det finns säkert, tänker jag!) […]

  2. Johan Nilsson 8 år sedan

    Jag är en stor förespråkare av social media och framförallt i företagssyfte. Men att implementera social media i företag kräver ett enormt utredningsarbete. Alla sociala medier passar inte alla företag. Medarbetare i organisationer använder ofta redan sociala medier för privat bruk och är bekant med beteendet coh hantering. I företagsperspektiv blir det annorlunda.

    Steget är inte långt in i social media men att skapa ett naturligt beteende, som privatpersonen har skapat vid privat bruk, är komplicerat när det gäller en hel organisation.

    Men jag tror verkligen att resultatet överskuggar utredningsarbetet. Så medarbetaren, motivera ledningen!=)

    Johan N
    http://www.sociala-molnet.blogspot.com

  3. Johan Nilsson 8 år sedan

    Jag är en stor förespråkare av social media och framförallt i företagssyfte. Men att implementera social media i företag kräver ett enormt utredningsarbete. Alla sociala medier passar inte alla företag. Medarbetare i organisationer använder ofta redan sociala medier för privat bruk och är bekant med beteendet coh hantering. I företagsperspektiv blir det annorlunda.

    Steget är inte långt in i social media men att skapa ett naturligt beteende, som privatpersonen har skapat vid privat bruk, är komplicerat när det gäller en hel organisation.

    Men jag tror verkligen att resultatet överskuggar utredningsarbetet. Så medarbetaren, motivera ledningen!=)

    Johan N
    http://www.sociala-molnet.blogspot.com

  4. LG Wallmark 8 år sedan

    Hej Johan, tack för din kommentar, och jag kan klart se din poäng kopplat att medarbetaren kan ”ligga före” ledningen.

    Jag ser inte att detta är någon konflikt; att vara anställd innebär för mig inte ett motsatsförhållande; jag som anställd vill förhoppningsvis bidra till att min arbetsgivare klarar sig över till, och bidrar till det.

    Vad gäller ”naturligt beteende” så kan jag faktiskt säga att för oss är sociala medier numera en naturlig del i vårt arbete. Och bättre ska vi bli!

    Tack för länken.

    Skön helg,

    LG

  5. LG Wallmark 8 år sedan

    Hej Johan, tack för din kommentar, och jag kan klart se din poäng kopplat att medarbetaren kan ”ligga före” ledningen.

    Jag ser inte att detta är någon konflikt; att vara anställd innebär för mig inte ett motsatsförhållande; jag som anställd vill förhoppningsvis bidra till att min arbetsgivare klarar sig över till, och bidrar till det.

    Vad gäller ”naturligt beteende” så kan jag faktiskt säga att för oss är sociala medier numera en naturlig del i vårt arbete. Och bättre ska vi bli!

    Tack för länken.

    Skön helg,

    LG

  6. Veckan som gick – Vecka 37 « Same Same But Different 8 år sedan

    […] Inga sociala medier = Inkompetent företagsledning? […]