Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Employer branding – ditt rykte som arbetsgivare

10 år sedan

Idag när jag tittar ut genom fönstret är det så där mjölkvitt, disigt med begränsad sikt och byggnaderna ser lite ”otydliga” ut fast på nära håll. Och som en tanke är det en passande inledning på dagens ämne som handlar om ditt företags/organisations arbetsgivarvarumärke. En viktig faktor att ha koll på vill du attrahera de bästa medarbetarna. Är det tydligt vad ditt företag står för? Lätt att få veta hur det är att arbeta för er?

Employer branding handlar om en arbetsgivares varumärke gentemot potentiella och nuvarande anställda. Ett arbetsgivarvarumärke innehåller precis som ett konsumentvarumärke en mängd olika associationer och genom att påverka dessa associationer kan man modifiera sitt employer brand.”

Så beskriver Wikipedia Employer branding. Är detta något du eller ditt företag/organisation arbetar med? Nyfiken på vad det innebär att arbeta med detta?

Du känner kanske till den årliga Företagsbarometern från Universum, som presenterar de mest attraktiva arbetsgivarna bland landets studenter (där i år IKEA, Google och UD ligger i topp). Nyligen släppte även Affärsvärlden en lista över ”landets hetaste teknikarbetsplatser” där TeliaSonera placerade sig på plats 25 (av ca 200).

TeliaSonera-koncernen har sedan ett drygt år en funktion som arbetar med frågor som kopplar koncernens varumärke som arbetsgivare. Men…vad är detta då? Hur gör man?

Jag passade på att fråga Linda Wahlström, en tidigare studiekamrat från IHR, som nu arbetar som strateg på Talent Talk och fick några värdefulla tips som jag gärna vill dela med mig av.

”Linda, vad innebär Employer branding?

– Employer branding är när man marknadsför företaget som arbetsplats. Till skillnad från traditionell marknadsföring när man marknadsför de produkter eller tjänster som företaget säljer. Syftet är att – genom ett konsekvent employer branding-arbete – trygga företagets långsiktiga kompetensförsörjning och säkerställa att man både har rätt och motiverade medarbetare.

Vad måste man tänka på när man arbetar med Employer branding?

Man måste:

  • förstå att företagets consumer brand (konsumentvarumärke) inte är detsamma som företagets employer brand (varumärke som arbetsgivare).  Att jag känner till ett företags produkter eller tjänster innebär inte att jag vet hur det är att jobba där. Därför måste man ta fram en egen plattform för hur företaget ska uppfattas och marknadsföras som arbetsplats – och utifrån den skapa ett kreativt koncept och utforma anpassade aktiviteter. De kan skilja sig från det kreativa koncept och de aktiviteter som man använder i sin övriga marknadsföring.
  • tänka på att employer branding inte bara handlar om extern marknadsföring och nyrekrytering.  Minst lika viktigt är att skapa intern kommunikation som bidrar till en tydlig kultur och motiverar medarbetarna att stanna kvar, bidra och bli goda ambassadörer för arbetsplatsen.   
  • säkerställa att den externa och den interna kommunikationen av arbetsplatsen överensstämmer. Medarbetarna måste känna igen sig i den externa kommunikationen och kontinuerligt bli bekräftade i sitt val av arbetsgivare.
  • våga vara tydlig och välja bort. Ni ska inte attrahera alla bara utan de som är rätt för er.
  • hitta väl fungerande processer där HR- och marknadsavdelningen samarbetar. Employer branding-arbetet ”ägs” vanligtvis av antingen HR eller marknad, men oavsett vem som har det formella ansvaret är det oerhört viktigt att båda avdelningarna är involverade i employer branding-arbetet.
  • sätta mätbara mål och utvärdera alla kommunikationsinvesteringar kontinuerligt.”

Att ha rätt kompetens är av allra största vikt för företag och organisationer som bekant, samt, i mitt tycke, att de begåvade, med passion, vill stanna kvar över tid. Att ha dessa tips från Linda ovan med sig i arbetet inför framtiden, tror jag klart är relevant för långsiktig framgång.

Har du erfarenhet av Employer branding? (En av våra konkurrenter kopplar exv detta humoristiskt i deras fåriga reklamfilm.)

Jag skickar med ett svenskt inlägg av Judith Wolst som lägger ett intressant lager av tankar kopplat detta, samt ett inlägg från Informationsföreningen om att låta de anställda betygsätta företaget. Den du 😉 Här hittar du ett något längre amerikanskt inlägg kopplat denna relevanta fråga.

Om du gillade detta inlägg får du gärna klicka på ”tummen upp” nedan, så att jag får en aning om relevansen för mina läsare 🙂

All for now. Må gott

LG

5 Kommentarer

  1. Robin Rutberg Goncalves 10 år sedan

    Bra läsning, skönt att även internkommunikationen lyfts fram med. Det känns som om den hamnat lite i skym undan i den dagliga diskursen så länge det inte handlar om social media policies.

    1. LG Wallmark 10 år sedan

      Hej Robin, tack kul att du fann relevans, och bra påpekande om interkomm.

      LG

  2. Robin Rutberg Goncalves 10 år sedan

    Bra läsning, skönt att även internkommunikationen lyfts fram med. Det känns som om den hamnat lite i skym undan i den dagliga diskursen så länge det inte handlar om social media policies.

    1. LG Wallmark 10 år sedan

      Hej Robin, tack kul att du fann relevans, och bra påpekande om interkomm.

      LG

  3. Skön story inför semestern | Bättre Affärer 9 år sedan

    […] Så, låt mig slutligen presentera den unge hjälparen Rauf, numera anställd vid Azercell. Win-win i sitt bästa format – med en touch av Employer branding! […]