Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Vill du sälja? Se mig!

12 år sedan

Har du gått in i en butik och 1. haft en säljare som störtar fram och nästan följer dig, 2. gått in och gått ut utan någon interaktion överhuvudtaget med personalen? Jag vill gärna höra dina tankar på nedan.

I helgen var jag inne i en lokal delikatessbutik där jag handlat tidigare, ett familjeägt företag, mycket trevligt. Just denna dag var det ganska mycket folk inne i den lilla butiken, och kö för betjäning. Jag gick in, gick runt, ställde mig framför disken och tittade på utbudet, stod i stort framför ansiktet på de tre som arbetade med att betjäna andras order. Ansikten, frågor och blickar flög fram och tillbaka. Men inte att någon bekräftade min existens och bara sa hej.

Det fick mig att tänka på en upplevelse jag hade när jag arbetade i Schweiz 1998-99 för Swisscom, det nationella schweiziska telebolaget. Som introduktion till verksamheten fick jag tjänstgöra i en Swisscom butik för att möta kund, och ta del av deras vision av kundupplevelse. En sak som slog mig var den tydliga instruktion som sa att varje kund som klev in genom dörren skulle ”ses” och hälsas, oavsett om man var upptagen med annat. Just i tysktalande Zürich innebar detta att varje kund fick ett ”Grüezi!” av personalen när han/hon klev genom dörren. En bekräftelse att kunden setts, och av dennes existens. Därmed inte direkt betjäning, var man redan upptagen med kund.

Det var något som var helt nytt för mig. Och ändå hade jag varit butikschef själv i Sverige. I början förstod jag som sagt inget av detta (jag kom från en miljö där all uppmärksamhet lades 100% på kunden som betjänades) men efterhand blev det uppenbart hur trevligt och relevant detta beteende var. Och att det inte påverkade relationen med den kund man redan hade framför sig.

Jag gjorde en Google-sökning på ”se kunden, kundbemötande” men blev förvånad hur svårt det var att hitta något som ens var i närheten av det jag efterlyste. Det närmaste jag kom var detta. Kanske någon för Handelns Utredningsinstitut att titta närmare på?

Vad är din upplevelse av kundbemötande i svenska butiker? Någon intressant jämförelse med utländska? Vad är din uppfattning om mottagandet i Telias butiker? (Jag är säker på att Hans Carlsson, chef för Telias butiker, med intresse skulle ta del av detta.)

Min kontenta, jag tror att alla vill bli sedda och vänligt bemötta. Och att det genererar pengar. Hur konstig är jag?

På tal om att bli sedd, sitter just nu och ler stort av alla gratulationer som väller in på Facebook. Jag fyller nämligen år idag. DET är något som sociala medier är fantastiskt på; hjälpa berörda att komma ihåg viktiga dagar och underlätta snabb och enkel kommunikation.

All for now. Må gott

LG Wallmark

10 Kommentarer

  1. Jess the mess 12 år sedan

    Du är inte konstig. Du har helt rätt. Inget är så provocerande som att bli negligerad av butikspersonal. Mina erfarenheter från Telias butiker har enbart varit positiva ur den aspekten. ”Ung personal” i klädbutiker står för det negativa intrycket. Tuggummituggande med glasartad blick har dom fått en att känna sig i vägen. nget som får mig att öppna plånboken direkt. Ett tydligt ”ledningsproblem” där ägarna inte förstått hur mycket det påverkar deras cashflow.

    Happy Birthday!!!

    1. LG Wallmark 12 år sedan

      Tack för återkoppling, och skönt att höra att jag inte är ensam i denna uppfattning.
      Du har rätt; denna attityd påverkar verkligen cashflow.

      Tack för gratulationen 🙂

      LG

  2. Jess the mess 12 år sedan

    Du är inte konstig. Du har helt rätt. Inget är så provocerande som att bli negligerad av butikspersonal. Mina erfarenheter från Telias butiker har enbart varit positiva ur den aspekten. ”Ung personal” i klädbutiker står för det negativa intrycket. Tuggummituggande med glasartad blick har dom fått en att känna sig i vägen. nget som får mig att öppna plånboken direkt. Ett tydligt ”ledningsproblem” där ägarna inte förstått hur mycket det påverkar deras cashflow. Happy Birthday!!!

    1. LG Wallmark 12 år sedan

      Tack för återkoppling, och skönt att höra att jag inte är ensam i denna uppfattning.Du har rätt; denna attityd påverkar verkligen cashflow.Tack för gratulationen :-)LG

  3. Daniel 12 år sedan

    Efter att själv ha stått bakom Teliadisken några år så är det blandade resultat. Ibland är man så in-the-game att man har precis allt fokus på den kund man står och jobbar med även om viljan att se alla andra naturligtvis är stor. Min ambition när jag jobbade var att se alla kunder och få en startkommunikation direkt när de kom in i butiken, en ambition som dock inte nådde hela vägen fram alla gånger. Vi fick dock direktiv om att försöka se alla kunder, så visst tänkte man på det.

    Som ”civil” vet man också hur det är att komma in i en butik utan att bli sedd. Man känner sig som ett barn – se mig! Hör mig! –

    1. LG Wallmark 12 år sedan

      Hej Daniel, tack för dina kommentarer, det uppskattar jag.

      Även skönt att höra att det är fler som verkar se vitsen av att ”enbart uppmärksamma” människor, därmed inte sagt, försöka sälja på något så fort de sätter foten innanför dörren.

      LG

  4. Daniel 12 år sedan

    Efter att själv ha stått bakom Teliadisken några år så är det blandade resultat. Ibland är man så in-the-game att man har precis allt fokus på den kund man står och jobbar med även om viljan att se alla andra naturligtvis är stor. Min ambition när jag jobbade var att se alla kunder och få en startkommunikation direkt när de kom in i butiken, en ambition som dock inte nådde hela vägen fram alla gånger. Vi fick dock direktiv om att försöka se alla kunder, så visst tänkte man på det. Som ”civil” vet man också hur det är att komma in i en butik utan att bli sedd. Man känner sig som ett barn – se mig! Hör mig! –

    1. LG Wallmark 12 år sedan

      Hej Daniel, tack för dina kommentarer, det uppskattar jag.Även skönt att höra att det är fler som verkar se vitsen av att ”enbart uppmärksamma” människor, därmed inte sagt, försöka sälja på något så fort de sätter foten innanför dörren.LG

  5. Kundservice: Se och le! | Bättre Affärer 11 år sedan

    […] skrev tidigare här om detta med service, och jag har själv stått bakom disk – och lett. Det viktiga för mig […]

  6. Service à la Thai? | Bättre Affärer 10 år sedan

    […] gjorde förra året ett inlägg på tema kundservice som du kan läsa här. Och i år detta och […]