Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

”Hur ska vi nu göra med det här med sociala medier?”

9 år sedan

Välkommen tillbaka efter semester, eller fortsatt skön sådan. Oavsett vilken fas du är i, kanske frågan ovan poppar upp i ditt och ditt företags huvud?

Svaret på frågan ger Brian Solis: Engage, or die!

Jag tänker inte djupa detta dramatiska uttryck här. Endera förstår du det fullt ut, eller också är du i behov av mer fakta och information. (Du kan t.ex. läsa mina tidigare inlägg som detta mycket lästa.) Det finns numera även en uppsjö av boktips, här kommer två jag läst: Erik Qualman ”Socialnomics” och Brian Solis ”Engage!”. Det finns även svenska som t.ex. Paul Ronge ”Sociala medier”.

TeliaSonera-koncernen har sedan mars 2009 riktlinjer för vårt agerande i sociala medier. Telia använder sig av Facebook, Twitter, Blogg (denna plus denna) samt Forum för att möta sina kunder, och potentiella. För oss är det en självklarhet att finnas där våra kunder finns, och där våra tjänster och produkter diskuteras. Men även för att presentera företaget och möta potentiella medarbetare.

Idag har SvD flera artiklar om svenska storföretags närvaro eller frånvaro av sådan i sociala medier. Företagsjättarna loggar in och Vi provar oss fram. I den sista länken får du en (någorlunda) klar bild av hur de tillfrågade företagen agerar.

Jag skriver ”någorlunda” då jag t.ex. själv gärna vill lägga till att vi även har bloggar och forum. (Och vad är då bättre än att just ha en egen blogg och då kunna lyfta detta precis som jag vill. Ett litet tips bara ;-))

Oavsett, vi inledde vår resa inom sociala medier för över två år sedan, och jag har mycket klart för mig vart det är vi ska, och dess syfte. (Du kanske minns att jag numera håller titeln Head of Community Communication för TeliaSonera-koncernen (Nordens förste?).) Jag säger inte att vi är speciellt bra ännu idag, men däremot har vi ett äkta engagemang och jobbar hårt med att sätta en relevant strategi för att kunna göra sociala medier till en så bra mötesplats som krävs – för att du som kund ska känna det relevant att ”bjuda in oss i ditt vardagsrum”.

Kom gärna med dina tankar – endera om hur du ser vårt arbete i sociala medier (om du sett det?), eller om du har egna funderingar över fenomenet. Här skrev jag t.ex. om hur de gotlänningar jag mötte resonerade runt detta. Om du själv är övertygad om vikten av sociala medier, men ännu inte fått med dig din ledning, skicka ansvariga denna länk!

All for now. Må gott

LG Wallmark

14 Kommentarer

  1. Pingman 9 år sedan

    Härligt LG, tack för inspel. Om jag får önska så tycker jag att du ska spela in rörligt material och berätta hur ni arbetar med detta.

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Pingman, tack, roligt att du gillar ämnet och relevansen 🙂

      Filmer är en bra kanal att nå: YouTube kan ju sägas vara ett klockrent exempel på det. Telia finns även på YouTube.

      Som du kan läsa av min bloggkollegas inlägg här så arbetar företagssidan mycket med webbinarier, och Telia har även en egen studio i Farsta.

      För denna sajt har det tagits fram instruktionsfilmer, som du t.ex. kan se fem st längst ned här: http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/bredband/

      Vi har även länge arbetat med Bambuser och jag ser en klart ”rörlig” framtid 🙂

      Semesterhälsningar,

      LGW

  2. Lars Neckman 9 år sedan

    LG, intressant inlägg. Vill bara lägga till en sak, detta med att hitta andra (nya?) mötesplatser.
    Inom Business Services har vi, sedan ett drygt år tillbaka, återkommande kundwebbinarier (seminarier via nätet). Ett ytterligare sätt att mötas på. Bland annat som ett komplement till traditionella kundmöten, och ett ypperligt sätt att få till en ökad dialog, kunder/Telia m.fl.
    Läs mer om webbinarier på http://www.telia.se/webbinarium, eller följ oss på denna blogg, jag skriver en del om dessa event.
    Kom gärna med förslag på ämnesområden till höstens webbinarier, ämnen som kan vara av intresse för dig som är företagare…

    Hls

    Lars

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Lars, bra att du lyfter webbinarier som ni använder frekvent. Du kanske även såg frågan från Pingman nedan; du kanske ska bjuda in honom till Telias studio? 😉

      LGW

  3. Pingman 9 år sedan

    Härligt LG, tack för inspel. Om jag får önska så tycker jag att du ska spela in rörligt material och berätta hur ni arbetar med detta.

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Pingman, tack, roligt att du gillar ämnet och relevansen :-)Filmer är en bra kanal att nå: YouTube kan ju sägas vara ett klockrent exempel på det. Telia finns även på YouTube. Som du kan läsa av min bloggkollegas inlägg här så arbetar företagssidan mycket med webbinarier, och Telia har även en egen studio i Farsta.För denna sajt har det tagits fram instruktionsfilmer, som du t.ex. kan se fem st längst ned här: http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/b… Vi har även länge arbetat med Bambuser och jag ser en klart ”rörlig” framtid :-)Semesterhälsningar, LGW

  4. Lars Neckman 9 år sedan

    LG, intressant inlägg. Vill bara lägga till en sak, detta med att hitta andra (nya?) mötesplatser. Inom Business Services har vi, sedan ett drygt år tillbaka, återkommande kundwebbinarier (seminarier via nätet). Ett ytterligare sätt att mötas på. Bland annat som ett komplement till traditionella kundmöten, och ett ypperligt sätt att få till en ökad dialog, kunder/Telia m.fl. Läs mer om webbinarier på http://www.telia.se/webbinarium, eller följ oss på denna blogg, jag skriver en del om dessa event. Kom gärna med förslag på ämnesområden till höstens webbinarier, ämnen som kan vara av intresse för dig som är företagare…Hls Lars

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Lars, bra att du lyfter webbinarier som ni använder frekvent. Du kanske även såg frågan från Pingman nedan; du kanske ska bjuda in honom till Telias studio? ;-)LGW

  5. Tweets that mention ”Hur ska vi nu göra med det här med sociala medier?” | Telia - Bättre Affärer -- Topsy.com 9 år sedan

    […] This post was mentioned on Twitter by Jerry Silfwer and svartling, Anders Eggegård. Anders Eggegård said: RT @swartling: ”Hur ska vi nu göra med det här med sociala medier?” | Telia … http://ow.ly/18uKeJ […]

  6. Rich 9 år sedan

    Intressant LG! Tack för det.

    Har du några förebilder (företag) som du tycker jobbar med sociala medier bra? Kanske internationellt?

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Rich, tack för uppskattningen 🙂

      Well, inte riktigt mitt kärnområde vad gäller kunskap, men några internationella företag som det ofta refereras till är Southwest Airlines, Dell och Taco Bell.

      Själv vill jag gärna lyfta NetCom, ett norskt varumärke som ingår i TeliaSonera-koncernen. De har bl.a. över 27 000 followers på Facebook och jag tycker att de gör mycket rätt i sin approach och tonalitet.

      Önskar givande fortbildning 🙂

      LG Wallmark

  7. Rich 9 år sedan

    Intressant LG! Tack för det.Har du några förebilder (företag) som du tycker jobbar med sociala medier bra? Kanske internationellt?

    1. LG Wallmark 9 år sedan

      Hej Rich, tack för uppskattningen :-)Well, inte riktigt mitt kärnområde vad gäller kunskap, men några internationella företag som det ofta refereras till är Southwest Airlines, Dell och Taco Bell.Själv vill jag gärna lyfta NetCom, ett norskt varumärke som ingår i TeliaSonera-koncernen. De har bl.a. över 27 000 followers på Facebook och jag tycker att de gör mycket rätt i sin approach och tonalitet.Önskar givande fortbildning :-)LG Wallmark

  8. Tech’s most notorious CEO scandals | TechNexus.info 9 år sedan

    […] ”Hur ska vi nu göra med det här med sociala medier?” | Telia … […]