Bättre Affärer
Sök
Avbryt
Meny

Sociala medier av stor vikt för att nå journalister

9 år sedan

Vet du hur journalister finner info för sina artiklar?

I tisdags lyssnade jag till Cision när de släppte resultat av ”Cision Nordic Social Media Survey 2010” vid ett frukostmöte på Clarion Sign Hotel i centrala Stockholm. Det var jag och ca 200 till som tog möjligheten att lyssna in hur viktig sociala media är som kanal för att få ut budskap.

Som du vet så är jag nu koncernansvarig för hur TeliaSonera arbetar med sociala medier som en kanal för att möta våra kunder, samt hur vår kommunikation där ”ser ut” och mäts. Därför var denna undersökning av stor vikt för att få en bild av hur journalister ser på dessa kanaler för att få info till sina uppslag och artiklar.

Visste du t.ex. att av svenska journalister läser 42% bloggar dagligen och 25% läser mikrobloggar dagligen (som t.ex. Twitter).

92% använder Wikipedia som verktyg! Har du koll på vad som sägs om ditt företag på Wikipedia? Annars, klicka här och kolla!

Mot bakgrund av bl.a. dessa siffror blir det ännu mer solklart att vårt företag måste använda sociala media för att nå ut med våra budskap. Du också kanske?

All for now. Må gott

LGW

2 Kommentarer

  1. Paul Miller diskuterar sociala medier bland journalister, kommukatörer och PR-konsulter | CISIONblogg 9 år sedan

    […] Millers presentation i efterhand, här har ni den i sin helhet nedan. Läs gärna Linda Wakehams, LG Wallmarks och Juidth Wolst blogginlägg och deras synpunkter kring seminariet och dess […]

  2. Paul Miller diskuterar sociala medier bland journalister, kommunikatörer och PR-konsulter | CISIONblogg 9 år sedan

    […] Paul Millers presentation i efterhand, nedan har ni den i sin helhet. Läs gärna Linda Wakehams, LG Wallmarks och Juidth Wolst blogginlägg och deras synpunkter kring seminariet och dess […]